TÜV SÜD: Vynikající servis i pro starší vozy

Zadavatel: TÜV SÜD Czech | 7.11.2019 | Auto-moto, logistika
Autor fotografie:
AutoBild

Praha/Mnichov/Berlín. Tuzemský vozový park neustále stárne. Momentálně je průměrné stáří vozů devět a půl roku – v roce 2010 to bylo ještě osm let. Pohled do statistik závad ale ukazuje: Míry závad zůstávají relativně stabilní – i přes aktuální výrazně detailnější kontrolu, měření výfuků nebo přes nově vzniklou kategorii závad „nebezpečná závada“. Z pohledu expertů TÜV SÜD je to jasný signál, že mají vozy vynikající servis. TÜV Report 2020, který dne 7. listopadu představil VdTÜV, je pozitivním impulsem podívat se na starší vozy blíže. Celkem činí míra závažných závad (ZZ) podle nového TÜV Reportu 21,45 procenta. Celkovým vítězem je Mercedes GLC.

„Téměř 80 procent z devíti miliónů vozů prověřovaných společnostmi TÜV při technické kontrole (TK) okamžitě kontrolou prošlo“,říká Patrick Fruth, vedoucí divize Mobility ve společnosti TÜV SÜD. „I ojeté vozy staré šest až sedm nebo více let mají vynikající výsledky.“ Dokazuje to například Mercedes třídy B. Statistikami závad prochází s výjimečně dobrými hodnotami – v každém stáří. Po čtyřech až pěti letech se dostává na 5. místo ve statistice závad a i po deseti až jedenácti letech se stále umisťuje na předních místech. U malých vozů je to například vítěz dané třídy Opel Mokka, který je po šesti letech s průměrnou mírou závažných závad rovných pět procent na druhém místě ve statistice závad – to je hodnota, které mnoho vozů nedosáhne už při první technické kontrole. Kdo má rád sportovní vozy, bude dlouhé roky bezpečně jezdit s Audi TT. „Právě nízké kvóty závad při vyšším stáří jsou důkazem svědomitého servisu vozů. K tomuto pozitivnímu výsledku zcela směrodatně přispívá technická kontrola“, podtrhuje Patrick Fruth.

V dobrém stavu: Málo závad v každém stáří

Ekonomická nejistota, zákaz naftových motorů, tlak na snižování nákladů – nejistota řidičů aut je momentálně velká. Mnozí si říkají: raději budu jezdit dál ve starém autě. Ukazuje se to v rostoucím průměrném stáří: více než 40 procent ze 47 miliónů u nás registrovaných vozů má věk 10 let – nebo jsou i starší. Letité vozy jsou tedy celkově více relevantní pro dopravní bezpečnost. Experti z TÜV SÜD proto věnují zvláštní pozornost věkové třídě vozů starých šest a sedm let. Důvodem tohoto výběru stáří vozidel je skutečnost, že mnoho z těchto vozů má minimálně normu Euro 5, a tedy smí u nás jezdit ještě téměř všude. Pro koupi příštího ojetého vozu tedy praktická pomůcka.

V nejlepších letech: Velký zájem o sedmileté vozy

Pohled na třídy: Kdo potřebuje nové auto pro rodinu, najde podle statistických výsledků všech technických kontrol (VdTÜV) provedených mezi červencem 2018 a červnem 2019, jak bylo řečeno, ten správný šestiletý až sedmiletý vůz ve třídě B. Malý Mercedes neboduje jen malou mírou závažných závad (7,5 procenta), ale také srovnatelně málo ujetými kilometry: v průměru to je 79 000 kilometrů po šesti až sedmi letech. Ale také Golf Plus (11,1 procenta, 75 000 kilometrů) nebo BMW X3 (11,8 procenta, 111 000 kilometrů) je ještě v zelené zóně. Pokud to musí být SUV, přichází kromě BMW X3 v úvahu například Audi Q5 (8,5 procenta, 118 000 kilometrů), Mazda CX 5 (8,8 procenta, 92 000 kilometrů) nebo Mitsubishi ASX (9,9 procenta, 100 000 kilometrů). V případě malých vozů má při technické kontrole TÜV nejméně závad šest až sedm let stará Mazda 2 (11,1 procenta) nebo Opel Agila (11,3 procenta). Ještě ale chybí pohled na business třídu: Zde se ve statistikách závad derou nahoru například Audi A7 (9,8 procenta), Mercedesy třídy C (11,5 procenta) nebo Audi A4/5 (11,8 procenta). 

Technicky vždy drží krok: TK

Technologické novinky a detailnější prohlídka také vedou k tomu, že se závady ještě konkrétněji přiřazují a dokumentují, protože technická kontrola se neustále přizpůsobuje technologickému vývoji. Od konce května 2018 například na základě evropské směrnice 2014/45/ES platí kategorie „nebezpečná závada“. Díky mezistupni mezi „závažnou závadou“ a stupněm „nebezpečné pro provoz“ dostává držitel možnost nechat závadu hned odstranit v servisu. Příkladem je poškozený brzdný válec, defektní světla nebo i systém kontroly tlaku v pneumatikách, který nepracuje bezchybně. V aktuálním TÜV Reportučiní průměrná míra nebezpečných závad 0,41 procenta – to odpovídá pouze asi 36 000 vozů.  Navíc bylo znovu zavedeno měření emisí a nyní katalog zkoušek obsahuje také elektronické součástky, aktualizace softwaru a záchranný systém eCall.

Měření emisí je efektivní

Míry závad zůstávají i přes podrobnější kontrolu celkem relativně stabilní. To platí i pro výsledky při měření emisí ME. V prvních měsících po znovuzavedení měření emisí míry závad nejprve rostly. Po výrazném zvýšení citlivosti servisů a jejich přípravě vozů na ME jsou závady v této oblasti na stejné úrovni jako dříve. Patrick Fruth k tomu říká: „Skutečnost, že hodnoty ME po doplňujícím měření výfuku nejprve vzrostly, je důkazem toho, jak nutné je narovnání odečtených dat skutečným měřením. Lepší příprava vozů na ME navíc zajišťuje lepší hodnoty emisí – ME zde tedy působí dvakrát.“ A ještě jedna dobrá zpráva pro životní prostředí: Závady spojené se ztrátou oleje plynule dále klesají.

TÜV Report 2020 – Mercedes GLC vítězí

Zpět k celkové statistice TÜV Reportu 2020. V oblasti kvality se na nejvyšší příčku dostává tentokrát Mercedes GLC. S průměrnou mírou závažných závad rovných 2,17 procenta. S touto nízkou hodnotou posouvá loňského vítěze, Porsche 911, na druhé míst (2,2 procenta). O tuto příčku se dělí s Mercedesem SLC/SLK; rovněž 2,2 procenta. Průměrná míra závažných závad aktuálně činí 21,45 procenta; týká se to 1,9 milionu vozů. Zcela bez závady projde kontrolami téměř 5,9 miliónů vozů (68,8 procenta). Míra menších závad činí 9,7 procenta, to odpovídá asi 1 milionu vozů. „To, že míra závad zůstává i přes další stárnutí celého vozového parku stabilní, je jednak jasným signálem, že řidiči stále více sázejí na dobrý servis. Na druhé straně se zde ukazuje také ta či jiná ofenziva v oblasti kvality u OEM“, vysvětluje Patrick Fruth.

Zlepšení: Renault Clio

Na konci tabulky: Dacia Logan je se 13,6 procenta umístěna na posledním místě. Na předposledním místě: Dacia Duster (11,7 procenta). Zlepšil se Renault Clio (loni: 13,0 procent), zlepšení na 6,6 procenta. Třetí od konce: Citroen Berlingo s 11,2 procenta.

Potřetí v řadě: Opel Adam je nejlepší ve své třídě

Vítězové kategorií: Ve třídě mini zvítězil znovu Opel Adam (4,0 procenta). U malých vozidel je první Audi A1 (3,1 procenta). U kompaktních vozů se na tomto místě nachází Mercedesy třídy A (2,5 procenta). Ve střední třídě se vedení ujímá třída C (2,7 procenta). Ani v oblasti Van nic nového: Třída B (2,4 procenta). Celkový vítěz Mercedes GLC (2,2 procenta) přebírá logicky třídu „SUV“ od předchozího modelu GLK.

Sasko stále s nejnižším podílem závad ve srovnání s regiony TÜV SÜD

TÜV SÜD vyhodnocuje dále svá data ze spolkových zemí Bavorsko, Bádensko-Württembersko, Sasko a Hamburk. Výsledek ve všech kategoriích podle stáří vozu: Sasko má se 17,3 procenta nejnižší podíl závad, následuje Bavorsko s 19,9 procenta a Bádensko-Württembersko s 21,8 procenta. Na Hamburk připadá nejvyšší podíl závad: V zemi původu TÜV HANSE muselo 26,4 procenta všech vozidel přijet znovu kvůli závažným závadám.

TÜV Report každoročně zveřejňuje svaz TÜV e.V. (VdTÜV) a je považován za jednoho z nejdůležitějších nezávislých rádců pro řidiče a kupce ojetých vozidel. TÜV Report obsahuje výsledky technických kontrol všech společností TÜV v Německu – v roce 2019 více než 9 milionů technických kontrol (TK) mezi červencem 2018 a červnem 2019. TÜV SÜD jako největší poskytovatel TK dodal více než 4 miliony výsledků.

Informace: Tištěná verze TÜV Reportu 2020 je k dostání na vyžádání na adrese: stefania.recskyova@tuv-sud.cz.

Veškeré informace o TÜV Reportu 2020 najdete na http://www.tuev-sued.de/tuev-report a www.vdtuev.de.

Redakční poznámka: Za pravdivost obsahu odpovídají zadavatelé jednotlivých článků.

TÜV SÜD Czech s.r.o.
Novodvorská 994/138
142 21 Praha 4
Česká republika
info@tuv-sud.cz
Tel: 800 746 746