Na trhu práce s přehledem vede angličtina, přesto zaměstnavatelé volají po znalosti druhého cizího jazyka

Zadavatel: e.vox, spol. s r. o. | 20.4.2022 | Kariéra, vzdělávání

Praha (Pressweb) - 20. 4. 2022: Znalost víc než jednoho cizího jazyka považuje za konkurenční výhodu 94 % oslovených zaměstnavatelů. Ukázal to rychlý online průzkum mezi členy panelu stálých respondentů z řad majitelů, šéfů firem a personalistů personální agentury Předvýběr.CZ.

Pokud zaměstnanec nebo uchazeč o práci zná víc než jeden cizí jazyk, je to na trhu práce z pohledu 37 % respondentů rozhodně konkurenční výhodou a pro dalších 57 % respondentů spíše ano. Jen šest procent dotázaných uvedlo variantu spíš ne.

Znalost jazyka má na trhu práce velký význam: na škále od jedné do pěti, kde největší důležitost patří jedničce, dalo 41 % dotázaných jazykům dvojku, 24 % trojku a 22 % jedničku.

„Jazyky jsou často podceňované zaměstnanci, ale na druhou stranu bývají přeceňované zaměstnavateli. Bývají součástí požadavků na nového zaměstnance, ale ten znalost často v práci nevyužije,“ říká František Boudný, ředitel Předvýběru.CZ.

Vede angličtina, třetina firem chce němčinu

Jasnou jedničkou mezi jazyky je angličtina, kterou jako důležitý jazyk uvedlo devět z deseti respondentů. Druhým nejdůležitějším jazykem je němčina s 33 %. Všechny další jazyky, které dotázaní uváděli, získaly jednotky procent. Sedm procent zaměstnavatelů považuje za užitečnou kombinaci angličtiny a němčiny.

„Znalost druhého evropského jazyka bereme jako velkou výhodu, zaměstnanci to otevírá dveře pro participaci na mezinárodních projektech,“ vysvětluje Beata Brodová, regionální HR manažerka společnosti Euro Pool System.

Nejčastěji zaměstnanci potřebují znalost jazyka k psaní mailů a jiné korespondenci (29 %), pro pracovní jednání (27 %) a pasivní znalost (16 %), protože většina manuálů a instrukcí například k obsluze strojů je v jiném jazyce. Sedm procent šéfů považuje cizí řeč za užitečnou pro neformální jednání. Zbývající pětina manažerů uvedla ke znalosti jazyků jiné důvody nebo jejich kombinaci.

Osm z deseti zaměstnavatelů je pro dva povinné jazyky

Ministerstvo školství v současnosti zvažuje, že zruší na základních školách druhý cizí jazyk jako povinný. Podle ankety Předvýběru.CZ ale 76 % zaměstnavatelů míní, že by výuka druhého cizího jazyka měla být součástí základního vzdělávání. „Základní znalost druhého jazyka je z mého pohledu pro žáky, a budoucí zaměstnance, prospěšná a rušit by se tedy neměla,“ uvádí například Pavel Buryánek, personální ředitel potravinářské firmy Madeta.

Jen dvaadvacet procent souhlasilo s možností, že spíše ne a pouhá dvě procenta jsou rozhodně pro zrušení. „Z vlastní zkušenosti vím, že dva jazyky jsou v dětském věku moc,“ míní Věra Vetešníková, provozní ředitelka společnosti Pala. „Lepší variantou by bylo, aby i ten jeden cizí jazyk ze základní školy uměly děti lépe včetně komunikace s rodilými mluvčími, a další jazyk si mohly vybírat dobrovolně,“ přidává se Pavla Smolová, personalistka společnosti Top Print Packaging. Naopak personální ředitel Nipponu Petr Janout navrhuje „snížit čas věnovaný češtině ve prospěch výuky cizích jazyků“.

::

Předvýběr.CZ je česká personální společnost, která působí na trhu od roku 2008. Soustředí se na předvýběr vhodných kandidátů, kdy oslovuje uchazeče přes online pracovní portály, online databáze, rozsáhlou interní databázi kontaktů a sociální sítě. O kvalitní vyhledávání a relevantnost kandidátů se stará více než 50 zaměstnanců pracujících v pražské centrále a v regionálních kancelářích na Vysočině, v Brně a v Ostravě. Personální agentura je generálním partnerem klubu Předvýběr.CZ Florbal Mladá Boleslav, generálním partnerem Předvýběr.CZ Bike Maratonu Vysočina a partnerem fotbalového klubu FC Vysočina Jihlava. Podporuje činnost Nadačního fondu Toník, spolku Dobré víly a ústavu Cesta z krize.

Region: ČR

Redakční poznámka: Za pravdivost obsahu odpovídají zadavatelé jednotlivých článků.

Zadavatel:

e.vox, spol. s r. o.

Slavíkova 3
120 00 Praha 2 - Vinohrady
Kontaktní osoba: Zdeněk Fekar
mediální poradce
zdenek@evox.space
+420 775 599 024
Obrázek uživatele e.vox
Poskytujeme služby v oboru marketingových komunikací, zejména poradenství v oblasti public relations. Tiskové zprávy, letáky, inzeráty, komunikace se zákazníky, video nebo prezentace na facebooku a jiných sociálních médiích? Cokoli potřebujete, neváhejte a ozvěte se.
e.vox, spol. s r. o.
Slavíkova 3
120 00 Praha 2 - Vinohrady
Česká republika
flotila@evox.space
Tel: +420 775 599 024