dTest: Nový trik - předváděcí akce v sídle prodejce

Zadavatel: Časopis dTest | 18.3.2015 | Obchod, e-commerce

Praha (Pressweb) - Mohlo by se zdát, že předváděcím akcím po masivní kampani odzvonilo, ale není tomu tak. Už však nejde o nádobí prodávané v restauracích. Dnes se nabízí zdravotní přístroje na soukromých akcích konaných přímo v sídle prodejce. Záměr je zjevný -  připravit důvěřivé lidi o právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů.  

„V posledních dnech se na naší poradenské lince objevují stížnosti spotřebitelů na společnost BNM-MEDICAL CZECH SE pořádající předváděcí akce. Spotřebitelé, v drtivé většině senioři, si nákup terapeutických přístrojů za 40 a více tisíc korun zanedlouho po příjezdu domů rozmyslí, ale prodejce odmítá odstoupení od smlouvy respektovat. Odvolává se na to, že smlouvy jsou uzavřené v prodejně a zde právo zrušit smlouvu do 14 dnů neplatí,“ varuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Spotřebitelé shodně vypovídají, že písemné pozvánce adresované na jméno předchází telefonické oslovení s informací o otevření nové pobočky společnosti zaměřující se na oblast zdraví. Z pozvánky se nedozvíte nic o výrobcích, které budou předmětem prezentace, pouze společnost slibuje, že představí svoji činnost. Z názvu, loga, poslání společnosti i internetových stránek s fotografií osob se stetoskopy kolem krku snadno nabudete dojmu, že se jedná o zdravotnické zařízení. Na akci nebude chybět občerstvení a dárek za účast. Průběh si již dokážete představit - vychvalování výrobků, losování o ceny a kupní smlouvy na přístroje za ceny, které po slevě jsou desetitisícové. Přidáte-li si k tomu moment překvapení, nemožnost porovnání s jinými produkty na trhu, psychologickou manipulaci, výhru v podobě výrazné slevy a odvoz až domů se zastávkou v bance pro peníze, nijak se to neliší od typických předváděcích akcí.

Jeden rozdíl tu však je. Akce se konají přímo v sídle společnosti BNM-MEDICAL CZECH SE, ve smlouvě označeném jako „prodejna“. Spotřebitelé tudíž údajně nemají právo odstoupit od smlouvy, protože zákon vyhrazuje tuto možnost pro případy, kdy nákup proběhl mimo prostory obvyklé k podnikání (například v restauraci při předváděcí akci).

To však není pravda. „Bez ohledu na to, zda jde o sídlo zapsané v obchodním rejstříku nebo o provozovnu nahlášenou v živnostenském rejstříku, nejedná se o prostor obvyklý k podnikání, kde by mohl spotřebitel prodej daných výrobků očekávat. Moment překvapení je jedním z hlavních důvodů ochrany spotřebitele při uzavírání smluv mimo obvyklé obchodní prostory. Občanský zákoník proto v této souvislosti nepracuje s pojmem provozovna, ale prostor k podnikání a obvyklost se posuzuje vždy z pohledu spotřebitele, nikoliv onoho prodejce,“ vysvětluje Lukáš Zelený. Soudní dvůr Evropské unie konstatoval, že se musí jednat o prodejní prostor volně přístupný veřejnosti a jako takový musí být jasně označený.

Kontakty pro média:

Lukáš Zelený, zeleny@dtest.cz, tel.: +420 734 710 617

Vanda Jarošová, jarosova@dtest.cz, tel.: +420 731 789 110

Témata: ochrana spotřebitele | Region: ČR

Redakční poznámka: Za pravdivost obsahu odpovídají zadavatelé jednotlivých článků.

Zadavatel:

Časopis dTest

Černomořská 10
101 00 Praha-Vršovice
Obrázek uživatele dTest
Poradenská linka časopisu dTest na čísle 299 149 009 je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin. Spotřebitelé zde za cenu běžného tarifu volání mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, se kterými se na českém trhu setkávají. Od spuštění provozu... vice ›
Časopis dTest
Černomořská 10
101 00 Praha-Vršovice
Česká republika
dtest@dtest.cz
Tel: +420 241 404 922