Na českých pozemních komunikacích se od roku 2007 zavedlo zpoplatnění předem vybraných úseků, jejichž průjezd je monitorován sofistikovaným systémem. Od samého počátku fungování a realizaci u všeho stála profesionální celosvětově uznávaná rakouská společnost Kapsch, která do státní kasy přivádí téměř deset miliard ročně. Jedná se o obrovský zisk, který napomáhá vybírat peníze na opravu silnic v České republice. Aktuality o mýtném systému se každým rokem měnily. Z počátku byl zpoplatněn průjezd výhradně nákladním vozům nad 12 tun. Teprve až o několik let později se zavedla povinnost i pro motorová vozidla nad 3,5 tuny se speciální úpravou pro autobusy.
Informace o elektronickém mýtném
Aktuální informace o elektronickém mýtném poukazují na možné zavedení oficiálního výběrového řízení na post provozovatele již vytvořeného systému. I přes značný přínos společnosti Kapsch se stát možná rozhodne udělit šanci i ostatním firmám, které o tuto pozici usilují.
Kromě jiných se objevil zájem i ze strany společnosti SkyToll, která pod vedením miliardáře Petra Kellnera působí na území Slovenské republiky. Společnost Kapsch však není až tak úplně mimo hru. Pokud stát výběrové řízení nevyhlásí, zůstane i po roce 2017 u moci.
Fakta o mýtném
Elektronické mýtné fakta v rámci celé Evropské unie hovoří zcela jasně. Zpoplatnění dálniční sítě pro nákladní dopravu bylo skvělým preventivním opatřením s určitou finanční návratností za poničení vozovek. Díky jednotlivým sazbám je možné regulovat tok dopravní hustotu. Například v České republice je mýtné nejdražší v pátek, což dopravce nutí využívat projetí přes okolní státy. Tímto způsobem se zajišťuje průchodnost pro navýšený počet osobních automobilů. Mýtné tedy není jen o výběru peněz, ale rovněž poskytuje rozšířené možnosti pro samotnou kontrolu dopravních špiček a minimalizuje její negativní dopady.