dTest: Konec ochrany živnostníků před operátory

Zadavatel: Časopis dTest | 20.11.2014 | Telekomunikace, IT

Praha (Pressweb) - Včera byla ve Sbírce zákonů vyhlášena novela zákona o elektronických komunikacích, která oklešťuje práva jak spotřebitelů, tak živnostníků a drobných podniků. Po uplynutí patnáctidenní lhůty pro nabytí účinnosti zákona nebude pro živnostníky od operátorů snadného úniku.

Půjdete-li do obchodu jako běžný člověk, jste spotřebitelem s výraznou právní ochranou. Vezmete-li si na sebe montérky a do smlouvy uvedete IČ, už jste profesionál, který si musí dávat pozor. Loňské výdobytky, které přinesla novela poslance Husáka pro všechny zákazníky, se operátorům nelíbily a u poslanců si prolobbovali výraznou změnu. „Rozdíl mezi spotřebitelem a živnostníkem je opravdu minimální, jako jednotlivci mají vůči operátorům slabé postavení. Těžko si vyjednají individuální podmínky jako velké společnosti,“ říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu. A dodává: „Za 14 dní mohou operátoři smlouvy změnit tak, aby si pod vysokými pokutami své zákazníky udrželi“. Kdo tedy chce ukončit smlouvu s operátorem s pokutou „jen“ 1/5 zbývajících paušálů, neměl by váhat, změny mohou následovat velmi rychle.

Nejkritizovanější změna, kterou novela přináší, se týká všech, jak podnikatelů, tak spotřebitelů. Operátoři už dávno mohou měnit smlouvy, jak chtějí. Zatím je v tom ale omezovala možnost zákazníka odstoupit, pokud se měnila podstatná náležitost, kterou jmenoval zákon. „Při každé změně zákonem určených ustanovení musel operátor zákazníka poučit, že může od smlouvy odstoupit. Nově operátor bude sám vyhodnocovat, zda je změna podstatná, nebo ne a jestli zákazníka, který má smlouvu na dobu určitou, poučí o možnosti odejít,“ vysvětluje Borovička. Lze předpokládat, že většina změn bude pro operátory banální, a tak jen uveřejní na svém webu oznámení, že změnili podmínky. Zákazníci se smlouvami na dobu neurčitou se tak o změně ceny za volání mohou dozvědět až ve chvíli, kdy jim přijde vyúčtování. Tato úprava odporuje právu EU a České republice tak hrozí postih.

Podnikatelé si mimo to budou muset dát daleko větší pozor na rozhovory se zástupci operátorů po telefonu. Dnes platí, že pokud uzavřete nebo změníte smlouvu po telefonu, musí operátor poskytnout informace o smlouvě elektronicky nebo v listinné podobě a každý zákazník má 14 dní na odstoupení od smlouvy. „Často telefonista neřekne úplně vše a odkáže na podmínky,“ říká Borovička a vysvětluje: „Už jenom tím, že zákazník řekne ‚mám zájem‘ nebo ‚chci to vyzkoušet‘ operátor dovodí souhlas a změní smlouvu, pro podnikatele ale už nebude cesty zpět.“ Poslanci operátorům ulehčili i tím, že nebudou muset své zákazníky z řad podnikatelů upozorňovat na automatické prodloužení smlouvy. Kdo si nedá pozor, bude muset nedobrovolně a pod hrozbou pokut vydržet u svého operátora třeba další dva roky.

 

Kontakty pro média:

Miloš Borovička, borovicka@dtest.cz, tel.: +420 602 519 828
Vanda Jarošová, jarosova@dtest.cz, tel.: +420 731 789 110

Redakční poznámka: Za pravdivost obsahu odpovídají zadavatelé jednotlivých článků.

Zadavatel:

Časopis dTest

Černomořská 10
101 00 Praha-Vršovice
Obrázek uživatele dTest
Poradenská linka časopisu dTest na čísle 299 149 009 je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin. Spotřebitelé zde za cenu běžného tarifu volání mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, se kterými se na českém trhu setkávají. Od spuštění provozu... vice ›
Časopis dTest
Černomořská 10
101 00 Praha-Vršovice
Česká republika
dtest@dtest.cz
Tel: +420 241 404 922