dTest: Je libo ponožky? Krátký hovor, nekonečný závazek.

Zadavatel: Časopis dTest | 9.7.2015 | Obchod, e-commerce

Praha (Pressweb) - Po záplavě telefonicky objednaných holítek a náhradních břitů míří do českých domácností nové produkty. Švýcarská společnost Westerfield International AG rozšiřuje svůj sortiment v České republice o ponožky a spodní prádlo. Jeden nečekaný hovor, souhlas se zasláním dárku v podobě jednoho páru ponožek a zákazníka čeká pravidelný přísun ponožek až k němu domů do nekonečna.

Obrovské množství českých spotřebitelů, kteří se nechali zlákat příslibem zboží zdarma, již našlo ve schránce obyčejnou zásilku z ciziny, jejímž obsahem byla holítka značky Good Shave. V posledních týdnech je vystřídaly ponožky Step by Step prezentované slovy „nejvyšší kvalita za bezkonkurenční ceny“. V bambusové, bavlněné nebo vlněné verzi míří ke spotřebitelům jako dárky za účast v anketě nebo uvítací balíčky.

Jak obchodní model společnosti Westerfield International AG funguje? „Z nabídky po telefonu je závazná objednávka, do několika týdnů přichází první zásilka a zboží pak chodí každý druhý měsíc až do okamžiku, než řeknete dost. Zdarma je pochopitelně jen první zásilka, za všechny další už zasílatel požaduje peníze. Prezentovaná výhoda, že nemusíte obíhat obchody a ponožky vám nikdy nedojdou, se pro řadu spotřebitelů brzy mění v noční můru,“ popisuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Utnout neustálý přísun ponožek totiž samo o sobě nestačí. Westerfield International AG vyžaduje vracení nechtěných zásilek na zahraniční adresu. Zatímco zákazníkům chodí obyčejné zásilky, prodejce na ně apeluje, aby je zpět posílali doporučeně, neboť odpovídají za případnou ztrátu. Podle obchodních podmínek musí zákazníci zaplatit i zásilku, kterou společnost vyfakturovala a vypravila, přestože odběr již ukončili.

„Cílem takových společností není zákazníky podarovat, ale udělat z nich stálé odběratele svého zboží získáním souhlasu, který si nahrávají. Skutečnost, že půjde o pravidelné dodávky zboží, zpravidla opomenou během hovoru zmínit. Není-li však předem dohodnuto, že se jedná o stálý odběr za sjednanou cenu, nevzniká žádná kupní smlouva na dobu neurčitou, byť je to zakotveno v obchodních podmínkách společnosti,“ vysvětluje Lukáš Zelený.

Spotřebitel má právo objednávku zrušit ještě před dojitím zásilky. Není-li si však jistý tím, se kterou společností smlouvu po telefonu uzavřel, měl by vyčkat až do příchodu zásilky. Poté může do 14 dnů zaslat odstoupení a připojit k němu i zboží, i když na jeho vrácení má dalších 14 dnů. V případě, kdy prodávající neinformuje spotřebitele o jeho právu na odstoupení, tedy i v případě společnosti Westerfield International AG, prodlužuje ovšem zákon lhůtu o celý jeden rok.

Obtěžují-li vás telefonické nabídky zboží či služeb, naučte se říkat ne. To je jediný způsob přirozené redukce společností, které pro své podnikání využívají aktivní telemarketing. Místo svolení k zaslání dárku se ptejte, kde společnost přišla k vašim osobním údajům, a požadujte jejich odstranění z její databáze.

 

Kontakty pro média:

Lukáš Zelený, zeleny@dtest.cz, tel.: +420 734 710 617
Markéta Barošová Lajdová, lajdova@dtest.cz, tel.: +420 777 132 159

Témata: ochrana spotřebitele | Region: ČR

Redakční poznámka: Za pravdivost obsahu odpovídají zadavatelé jednotlivých článků.

Zadavatel:

Časopis dTest

Černomořská 10
101 00 Praha-Vršovice
Obrázek uživatele dTest
Poradenská linka časopisu dTest na čísle 299 149 009 je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin. Spotřebitelé zde za cenu běžného tarifu volání mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, se kterými se na českém trhu setkávají. Od spuštění provozu... vice ›
Časopis dTest
Černomořská 10
101 00 Praha-Vršovice
Česká republika
dtest@dtest.cz
Tel: +420 241 404 922