dTest: Dvě třetiny spotřebitelů se setkaly s falešnou internetovou recenzí

Zadavatel: Časopis dTest | 10.4.2014 | Obchod, e-commerce

Praha (Pressweb) - Spotřebitelská organizace dTest realizovala průzkum, jehož cílem bylo zjistit zkušenosti spotřebitelů s recenzemi na výrobky a služby. 66 % respondentů uvedlo, že se setkali s nevěrohodnou internetovou recenzí, o níž se domnívají, že mohla být napsána na objednávku. Pozitivní podvodné recenze lze považovat za klamavou obchodní praktiku a skrytou reklamu.

Internetové recenze a zkušenosti příbuzných a známých jsou podle průzkumu pro většinu spotřebitelů nejdůležitějším zdrojem informací při rozhodování o nákupu určitého výrobku či služby. „96 % respondentů uvedlo, že před pořízením výrobku či služby vždy či občas vyhledávají recenze jiných spotřebitelů. 95 % z nich vyhledává tyto recenze na internetu,“ cituje výsledky průzkumu Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Lidé nejčastěji vyhledávají recenze na speciálních srovnávačích cen (Heuréka.cz, Zboží.cz), dále na internetových stránkách prodejců zboží a poskytovatelů služeb či na zpravodajských serverech. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 3409 respondentů.

S rostoucím vlivem internetových recenzí však roste i míra jejich zneužívání. „Dvě třetiny spotřebitelů uvedly, že se na internetu setkaly s recenzí, kterou pokládaly za nevěrohodnou a necelá třetina respondentů si myslí, že jsou online recenze využívány ke konkurenčnímu boji mezi podnikateli,“ říká Lukáš Zelený. 47 % z těch, kdo vůbec nevyhledávají spotřebitelské recenze, tak činí proto, že jim nedůvěřují. Domnívají se, že recenze mohou být zmanipulované výrobci nebo nevypovídají o skutečné kvalitě výrobku.

Z právního hlediska je třeba rozlišovat kladné a negativní falešné recenze. Pozitivní falešné recenze lze - jakožto sdělení směřující k podpoře podnikatelské činnosti - považovat za reklamu. Vyplývá to z definice reklamy v zákoně o regulaci reklamy. „Je-li taková recenze zveřejněna na objednávku daného podnikatele, jedná se o nekalou obchodní praktiku ve smyslu zákona o ochraně spotřebitele a rovněž za určitých podmínek o skrytou reklamu dle zákona o regulaci reklamy,“ vysvětluje Lukáš Zelený.

Jako příklad lze uvést některé recenze na slevových portálech, jak uvedla jedna respondentka průzkumu: „Když jsem uveřejnila negativní recenzi na kadeřnici, dostalo se mi negativní reakce a můj příspěvek byl poté smazán. Nadále se zobrazovaly pouze neutrální dotazy a pozitivní příspěvky. Myslím si, že slevové portály zveřejňují pouze pochvalné příspěvky, aby získaly zákazníky. Kladné recenze si občas píší provozovatelé služeb sami, nebo požádají známé, aby nalákali zákazníky.“

Z pohledu práva je vždy důležité posoudit, zda se jedná o skutečný postřeh či hodnocení spotřebitele nebo zda jde o recenzi, která není založena na zkušenosti, ale směřuje buď k podpoře podnikání, nebo naopak k poškození daného subjektu. Negativní falešné recenze nenaplňují výše uvedenou definici reklamy. Mají-li však za cíl poškodit konkrétní subjekt, může se jednat o nekalou soutěž.

 

Kontakty pro média:

Lukáš Zelený, zeleny@dtest.cz, tel.: +420 734 710 617
Vanda Jarošová, jarosova@dtest.cz, tel.: +420 731 789 110

Témata: časopis dTest, internet, falešné recenze | Region: ČR

Redakční poznámka: Za pravdivost obsahu odpovídají zadavatelé jednotlivých článků.

Zadavatel:

Časopis dTest

Černomořská 10
101 00 Praha-Vršovice
Obrázek uživatele dTest
Poradenská linka časopisu dTest na čísle 299 149 009 je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin. Spotřebitelé zde za cenu běžného tarifu volání mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, se kterými se na českém trhu setkávají. Od spuštění provozu... vice ›
Časopis dTest
Černomořská 10
101 00 Praha-Vršovice
Česká republika
dtest@dtest.cz
Tel: +420 241 404 922